känslornas blogg

Alla inlägg under januari 2013

Av Sinnan Hammar - 31 januari 2013 15:54

Det första de flesta människor tänker på när de hör ordet kärlek är förälskelse - att man är kär i en person. Men kärlek är så mycket mer än så. Kärlek är helt fantastiskt. Kärlek är livet. Kärlek är en känsla som alla människor borde få uppleva. Både att älska och att bli älskad. För mig, är kärlek glädje. Välbehag. Vällust. Vänlighet. Godhet. Det är positivt. Det är underbart.


Men sen så finns ju motsatsen till kärlek också. Ni vet den där jobbiga känslan som man egentligen vill slippa - men ändå ofta känner. Ni vet, hat. Alla har vi någon gång hatat någon eller något. Du kanske har hatat någon som svikit dig, eller så kanske du hatar en maträtt. Det är normalt att hata.


Som ni märker så finns det olika sorters hat, precis som det finns olika sorters kärlek. Jag har valt att skriva om kärlek och hat för att allting här i världen egentligen beror på just dem två orden - om man tänker efter. Kärlek föder vänlighet - hat föder fientlighet. Vilket föredrar du - fientlighet eller vänlighet?


Det finns olika sorters kärlek. Man kanske älskar en parter. Då snackar man om förälskelse eller åtrå. Man kanske älskar sina barn eller syskon - och det är en annan sorts kärlek; som kallas kristlig kärlek. Man kan också älska sina husdjur eller ett icke levande objekt. Men oberoende på vilken sorts kärlek man känner så har dem en sak gemensamt. Och det som alla dem sorternas kärlek har gemensamt är att man mår bra av dem. Det jag säger är sant, faktiskt. Det är vetenskapligt bevisat att man mår bra av kärlek.


Det är inte hälsosamt att hata. Det sägs att hat förgör en. Precis så extremt är det inte, men man mår faktiskt illa av att hata. Jag kan stolt och ärligt säga att jag just nu inte hatar en enda människa på hela jorden. Jag kanske tycker illa om någon, men jag hatar inte.Men hat är naturligt. Alla hatar. Istället för att behöva skämmas för att hata så tycker jag att man ska acceptera hat så länge det inte blir för extremt. Omfamna det som en del av mänskligheten, och försöka förstå det bättre.


Det, är för mig, skillnaden mellan hat och kärlek. Nu så förväntar jag mig självklart inte att alla människor hela världen ska börja älska, eller ens gilla varandra, men för att någon förändring mot det positiva ska ske så måste man ju börja någon stans.


Så slutligen vill jag även säga att jag startar upp denna blogg igen på grund av att litet erbjudande har komit in så att ni alla film och musik älskare kommer älska min blogg för ni kommer kunna hitta all musik här vid denna blogg senare!   






Ovido - Quiz & Flashcards