känslornas blogg

Alla inlägg under april 2012

Av Sinnan Hammar - 15 april 2012 12:44

Efter gårddagskvällen så känner man som att det bästa är att ligga i sängen och ta det lungt! alltså jag drack inget igår utan det hände saker som varken jag eller min kompis Tim va berädda på. kommer nog förklara lite senare idag när jag orkar.


Dagens ämne blir det som folk säger att dom inte är intresserad av men som nästan är bevisat att folk vill ha...


Det finns fruktansvärt mycket skit.

Som barn trodde jag att det gick att bekämpa folks kärlek till trash.

Jag hade fel.

Jag var ung då.

Jag sa: ”Men det handlar om att erbjuda folk vad de inte visste att de ville ha.”

De äldre svarade:

”Det går inte.”

”Jo”, svarade jag,

Jag hade fel. Alla som är unga har fel när de tror att folk inte föredrar knark, porr, kändisar, mord, fetma, färg, gap, skvaller, Helena Bergström och ”Göta kanal II”.


Numera är det bevisat. Alla mediala framgångar bygger i viss utsträckning på trash.

TV 4 är mästare på att göra helt ofarligt barnvänlig mainstreamtrash medan TV 3 och Kanal 5 tar i lite mer och tittandet höjs när programtiteln innehåller ord som ”penis”, ”sex” eller ”äta” eller ”döds”.

Det finns bra och dåligt i alla genrer, men som van popkulturkonsument kan jag numera på en minut avgöra vilka som är själva den primära målgruppen i en tv-serie, en film, en låt eller en reklamfilm.


Regeln är larvigt enkel: Ju mer färg och gap – desto fler kunder. Folk älskar färg. Färg. Och gap. Det är helt sjukt. (Medan en övremedelklasstreber som samlar på DN-viner gillar färglöst; lika sjukt det, egentligen.)


Visst tar det bara ungefär 25 sekunder av ”Rocky & Drago” på TV 6 för dig också innan du vet att den är gjord för lätt debila after beach-människor?

Exakt, och anledningen till det är att gapiga dokusåpakändisar är vad lätt debila after beach-människor vill ha.

På samma vis finns paparazzofotografer för att folk föredrar tidningar som publicerar färgglada bilder på kändisar som får sitt privatliv kränkt.


Det är alltså inte mediernas fel. Medierna är chanslösa mot folkviljan och ägarna som vill ha vinst. Folket är ledarna, medierna är efterföljare och profitörer.

Det ville jag inte tro som barn. Det är sorgligt, och jag ger inte upp – det går alltid att påverka i det lilla – men på det hela taget är det omöjligt att påverka huvudströmmen.

Det är bara till att simma med om man vill ha en hit.

Men: tiderna är samtidigt strålande. Nischade tv-kanaler, tidningar, böcker och internet gör att de som vill slippa se Lasse Brandeby dansa har större möjlighet till fest än någonsin tidigare.


Nu orkar jag inte skriva mera så vi får höras senare!




Av Sinnan Hammar - 11 april 2012 13:35

Heeeej bloggen!



Tänkte först och främst berätta om hur det gick på matchen i måndags.. vi vann med hela 7-1 och då ska jag på peka att jag gjorde 3 assist och 2 mål inte illa pinkat när man inte har tränat och knappt va berädd att få spela! Haha hade även en liten hejarklack som hejade på mig och vad kan man säga det blev lite roligare då och självklart vill man vissa lite extra då så på något sätt kämpar man hårdare, springer lite extra och trixar för att få lite jubel.

Så nu har jag bestämt att jag ska börja träna på fullt allvar!


Har tänkt att prata lite om känslor idag!


Känslor motiverar. Nästa gång du är ute och går - haffa en för dig okänd person och fråga varför han eller hon jobbar. Skulle personen i fråga inte jobba, ursäkta dig och haffa en ny. När du slutligen har stött på en arbetande person, ställ denna följdfråga: "Varför?". Svaret varierar - självklart! En som jobbar på ICA kanske inte jobbar där p.g.a en överväldigande frihet, medan en doktor troligtvis jobbar som doktor för att han/hon vill göra en skillnad. Men när man frågar fråga efter fråga med "Varför" så når man slutligen en gräns.
Det är denna gränsen som är intressant. Allt vi gör motiveras av en eller flera känslor (ev. undvikandet av känslor).

Känslor styr. Nu när vi vet att det är känslor som motiverar oss, så kan vi dra en häpnadsväckande slutsats - vi är underordnade våra känslor! Detta betyder inte att vi styrs helt och hållet av hormoner, nej - absolut inte, men de skapar en ram, inom vilken vi vill befinna oss.
Vad menar jag med detta? Jo, jag menar som så att känslorna styr oss till att vara sociala varelser. Jag menar att känslorna får oss att gå upp på morgonen och uträtta arbete. Jag menar att det är just känslorna som gör oss mänskliga. Vissa saker känns helt enkelt underbart - som att älska någon/bli älskad av någon. Dock känns vissa andra saker, såsom misshandel, orättvisor etc, obehagligt.


Oro och ångest, rädsla, ilska eller ledsenhet och sorg är starka känslor som vi ofta ser som negativa och svåra att bära. De är dock alla normala känslotillstånd som vi alla har från och till och som hör till livet. Ofta behöver vi inte göra någonting åt dem – de uppstår, finns där en stund och försvinner av sig självt. Ibland dröjer sig dock negativa känslor kvar eller stör vår förmåga att lösa problem eller klara vardagen – och ofta beror det på att vi själva vidmakthåller dem genom våra tankar. När du upplever att starka negativa känslor har för stor makt över dig så prova att förhålla dig till dem på följande sätt:


1. Undvik att oroa dig för känslorna i sig – det du känner är helt normala, bara ovanligt starka, reaktioner. De är inte farliga eller skadliga – bara obehagliga.


2. Notera endast känslorna utan att värdera eller bedöma varken dem eller dig själv för att du har dem. Försök att se på dem som löv som flyter förbi på en bäck.


3. Gör på samma sätt med oroliga tankar. Tankar och känslor har ett nära samband – oroliga och negativa tankar föder oro och nedstämdhet. Notera de tankar du har när du upplever starka känslor – undvik att följa med i eller värdera dem – iaktta dem endast. Lägg märke till att när du slutar att följa med i tankar och känslor och i stället bara uppmärksammar dem så minskar de i intensitet.


4. Du kan också lugna dina kroppsliga reaktioner genom att fokusera på din andning – ta ett par djupa andetag och fortsätt sedan att andas med lugna och långsamma andetag med magen.


5. Fokusera sedan på det du har runt omkring dig och på det du skall göra härnäst – ge det din fulla uppmärksamhet. Om oroliga tankar eller känslor stör dig så återgå till att endast iaktta dem – utan att värdera eller följa med i dem – och koncentrera dig återigen på det du gör i stunden.


nu blir det stan sen lite trevligheter! :)




Av Sinnan Hammar - 7 april 2012 06:13

Heeeeeeej bloggen



det var verkligen ett tag sen måste jag säga!


Vill inte skriva om så mycket om vad som hänt sen jag skrev senast för att det är ju förtok för mycket!


Istället vill jag tillängna detta inlägg till MIN underbara tjej som är den absolut underbaraste och sötaste tjejen jag känner/har känt. Så därför kom jag på iden med att skriva en dikt nu klockan 6 på morgonen!


  Hur dumt det än kan låta Hur det än kan   verka
  Så betyder du verkligen så mycket för mig.

Låt mina ord skölja över dig som en våg av vatten som får dig att vakna till liv......
Låt min närhet värma dig som ett varmt duntäcke får dig att känna dig omhuldad....
Låt mina tårar rinna i din famn som en varm filt skyddar mot kylan.....
Låt mitt skratt glädja dig som ett lyckligt minne får dig att le....
Låt min sorg få dig lessen så som en film kan få dig att gråta....
Låt min ilska få dig att skrika så som orättvisor får dig upprörd.....
Låt hela mitt väsen få andas genom dig så som höstens vindar får dig att vilja leva.....

Inget mer av mig kan ges och inget mer i mig kan ordas utan att du är hos mig, jag vill leva med dig, i dig, genom dig.....
Som två starka individer med ett och samma mål....
att älska.....

Ooch med denna ord går jag och lägger mig och sover efter en otroligt natt!

Ovido - Quiz & Flashcards