känslornas blogg

Alla inlägg under augusti 2011

Av Sinnan Hammar - 30 augusti 2011 20:48

Någon kanske tror att det är okej att bli kallad "hora". Att det är så vanligt numera att man inte bryr sig. Men så är det inte, enligt Jessica.

- Det finns nästan inget värre ord, tycker jag. Man tar åt sig fast man inte alls är någon hora. Man känner sig typ värdelös.

 

Hon hade det bra under sina förs­ta fem skolår. Hon gick i en liten skola i centrala Stockholm där en och annan visst kunde bli retad ibland men där ingen blev regelrätt mobbad. När sådana tendenser dök upp avbröt lärarna undervisningen och tog tag i saken.

- Alla var med alla, säger Jessica. Man behövde inte känna sig dum eller dålig.

Allt förändrades i höstas när hon bytte skola och började i sexan.

- Plötsligt tyckte jag att alla kollade snett på mig, och flera av tjejerna sade en massa taskiga saker. "Gud, vilka fula kläder. Du har ingen stil!" Man skulle alltså ha märkeskläder och mycket smink, men det hade inte jag. Det kändes pressande. Så jag började sminka mig ganska mycket.

Värst var Maria, som gick i parallellklassen.

- Det är hon som är Drottningen, säger Jessica, hon tror att hon äger hela skolan. Trots att hon är så himla taskig vill alla vara med henne.

Tjejerna och killarna i Marias gäng började förfölja Jessica. Gång på gång under de följande veckorna sade de att hon var "fult klädd" och att hon "saknade stil". Några av dem gick i Jessicas klass, och de kallade henne "hora" i klassrummet eller i matsalen så att alla hörde.

- Jag sade ingenting, berättar Jessica. Jag satt tyst och kände mig ledsen. Det fortsatte i flera veckor, nästan hela hösten. De sade en massa saker nästan varje dag.

Hemma var Jessica ledsen och retlig.

- Hon kom hem med en respektlöshet som jag inte kände igen, berättar hennes mamma. Hon svor ofta och hade en dålig attityd mot oss. Men ibland grät hon och sade att det var "pest" i skolan och att hon ville komma därifrån.

Jessicas föräldrar tog kontakt med klassläraren och berättade att flera av eleverna i skolan var elaka mot Jessica.

- Men läraren sade bara: "Det är nog inte så farligt." Hon menade att det var Jessica som inte kunde anpassa sig. Och rektorn tog inte heller saken på allvar. Skolan var väldigt passiv, säger Jessicas mamma.

Jessica använder internet varje dag. Hon chattar med gamla och nya vänner på msn och umgås med dem på Playahead eller Lunarstorm eller någon annan så kallad community på nätet. Och det är otänkbart för henne att avstå från detta sociala samspel.

- Det är på internet man får reda på vad som har hänt och vad som ska hända. Det är där man bestämmer träff med sina kompisar, säger hon.

På Playahead och Lunarstorm har man en egen profil, ett eget krypin som andra kan besöka. Man kan chatta med vem man vill, och man har dessutom ett eget fotoalbum och en egen gästbok. Den som känner till det användarnamn man har valt kan titta i fotoalbumet och läsa och skriva i gästboken, och andra besökare kan se dessa meddelanden.

Om någon envisas med att skriva ovänliga meddelanden kan man blockera hans eller hennes användarnamn så att elakheterna sållas bort. Men mobbaren kan skaffa sig ett nytt användarnamn och skicka nya taskigheter eller säga åt sina kompisar att göra det. Han eller hon kan också fortsätta förföljelsen i sin egen gästbok eller i andras gästböcker eller visa smygtagna, kränkande bilder i sitt eget fotoalbum. Och hela tiden kan ett stort antal besökare ta del av mobbningen och kanske hänga på.

En dag i oktober lyckades Maria i parallellklassen få tag i Jessicas användarnamn och började skriva i hennes gästbok. "Hur fan kan du gilla Damp-Anton?" skrev hon, och när Jessica frågade vem som skrev så fick hon svaret "Håll käften, jävla bitch!".

I skolan dagen därpå kom en tjej i Marias gäng fram till Jessica.

- Hon sade att Maria ville prata med mig på lunchrasten, och då råkade jag kasta ur mig: "Jag vill inte snacka med den där jävla bitchen!"

På kvällen var Jessica ett "dampbarn" och en "hora" på Playahead, och hon svarade Maria och hennes kompisar med ungefär samma skällsord.

- Då skrev Maria att hon och alla hennes kontakter skulle bomba mig. Men jag blockade dem, berättar Jessica.

Mobbningen fortsatte under november och december. Gång på gång fick Jessica veta att hon var värdelös, muntligt och via internet.

Maja, en av Jessicas bästa kompisar från lågstadiet, blev också utsatt för elakheter av gänget omkring Maria. Men nu skrev Maja plötsligt på Playahead att hon "hatade" en av Jessicas vänner och beskrev henne som "en liten bitch".

Alla som besökte Majas profil kunde läsa. Där fanns också en lista över de personer Maja hatade allra mest, och högt upp på den listan fanns Jessicas namn.

Till sist fick både Jessica och hennes föräldrar nog. Jessica bytte skola igen. Men en kväll i mitten av januari blev hon plötsligt inbjuden till en chatt på msn. En av hennes nya klasskamrater hade skrivit till "mobbardrottningen" Maria och frågat henne varför hon hade varit så taskig mot Jessica, och nu drog Maria ihop sina kompisar för att gå till elektronisk attack.

- Det blev värsta bråket, berättar Jessica. De var sju och vi var tre, och de kallade oss allt möjligt: "mammaknullare" och "dampbarn" och "horunge" och "orre" och "jävla bitch". Jag blev arg och svarade med en massa fula ord, för jag ville inte låta dem trycka ner mig. Och då blev Maria väldigt, väldigt arg. "Vi ska bomba din nya skola!" skrev hon.

Några dagar senare skrev Jessica till Maria på msn och bad om förlåtelse för att hon hade kallat henne bitch.

- Men på nätet kan man ju inte se om den som skriver menar allvar, så hon svarade att hon ville träffa mig i en park och se mig i ögonen. Och jag gick med på det, fast jag var lite rädd. Men när det blev dags att gå dit fick jag inte gå för mamma. Det var på kvällen, det var mörkt ute och mamma var rädd för vad Maria skulle göra.

Fredagen därpå när Jessica gick ut på skolgården efter sista lektionen blev hon plötsligt omringad av Maria och hennes kompisar.

- De var jättemånga, mellan femton och tjugo stycken. De stängde in mig mot ett räcke och skrek gång på gång: "Varför kallar du oss hora?" och "Varför skrev du bitch?". De var jättearga och jättemånga, och jag var jätterädd. Jag trodde att de skulle slå mig.

Det blev inget våld. Lärarna kom ut, och gänget drog sig tillbaka. Men Marias syster väste: "Om du skriver något mer taskigt på nätet om min syster eller våra kompisar - då kommer vi tillbaka. Och då blir det inte roligt för dig!"

Jessicas mamma ringde till närpolisen som i sin tur skrev en anmälan om olaga tvång och gjorde klart för Maria och hennes vänner att det skulle bli rättssak om de tog kontakt med Jessica igen.

- De har låtit mig vara under de senaste veckorna, berättar hon. De vågar väl inte fortsätta.

Jessica är sur för hennes mamma har bestämt att hon inte får använda datorn under en månad. Mamman vill att hon ska få lite lugn och ro. Men Jessica tar chattförbudet som ett orättvist straff.

- Varför ska jag ha datorförbud när det var dom som höll på? säger hon.

Men varför blir det så lätt bråk på internet? frågar jag Jessica.

- Man vågar liksom vara kaxig när man sitter där vid datorn, svarar hon. Man ser ju inte den man chattar med, det bli så himla lätt missförstånd. Och det man har skrivit finns ju kvar. Det blir liksom mer på allvar än det man har sagt.

Av Sinnan Hammar - 30 augusti 2011 17:24

kom nyss hem från en dags arbete! fullt ös va det på säljarna idag, gjorde jävligt bra siffror! och snart är det träningsdags för  Krav Maga  det är helt sjuk sport som israelisk armen får göra man lär sig att attakera plus försvara sig haha och det dom sa till mig att ta med på första träningen va att ha tandskydd plus även pungskydd:O fan är fett nojig visst kickboxning är en sak men nu börjar allvaret!! hehe den 5de så börjar jag det på allvar idag blir det bara en liten träning!! haha sen det sista jag skriver om, är till en person som jag stöttar till tusen som inte har haft det så lätt men som jag alltid har stöttat fast jag kanske inte var tillänglig så har jag alltid stöttat personen i frågan och kommer alltid att göra det vad som än händer!!! syns snart då ;)

Av Sinnan Hammar - 29 augusti 2011 23:34

efter en tung dag på jobbet och även en snabb instickare till bjk för att hämta en laddare så är man äntligen hemma!! Det men kan säga om dagen är att den började ganska bra har legat på 2,0 på hel dag och på kvällen så lyckades vi med att höja oss på 5,6 så det va iallafall lyckat!! men nu har jag även bestämmt att jag kör bara dagar på jobbet för att jag ska hinna med att träna kamaro, kickboxning plus även starta lite lätt med springningen med oskar också så snart är man på gång igen då vill va i topp form tills i december för då jävlar gäller det!! ska kolla på film nu så ni får ha det så bra och sova så gott så hörs vi imorgon!! puuuuuuuuuuuuuss på er här kommer en låt till er också! sov gott på er!

Av Sinnan Hammar - 29 augusti 2011 10:19

En man hade föreläsning för 500 ungdomar.Han tog fram en 500-lapp och frågade: -Är de någon som vill ha den här? Alla räckte upp handen! Han knölade ihop den och frågade samma sak. Alla räckte upp handen. Han stampade på den och frågade samma sak. Alla räckte upp handen. Då sa han: -Det här ska ni ta lärdom av, för hur ful, smutsig och tilltufsad av livet någon än är, så har han eller hon fortfarande samma värde.

Av Sinnan Hammar - 29 augusti 2011 10:15

  DÄRFÖR KALLAS BÅTAR "HON"!
Nu har vi hittat svar på frågan varför man säger "hon" om båtar.
"Måste styras av en man. I ett obevakat ögonblick tar hon makten. Tål ej överbelastning. Kan inte riggas utan en mans hjälp. Byter namn när hon byter ägare. Kostar mer i underhåll än vad ägaren tänkt sig. Kan dra med sig en man i djupet. Måste spacklas och målas innan hon skall ut. Blir med åren gisten,
besvärlig och svårhanterlig..... :-D  hahahaha




Av Sinnan Hammar - 29 augusti 2011 09:59

Godmorgon sovit gott?? det har iallafall jag fast jag vaknade av en mysko dröm:O den handlade om en vanlig myra som sprang efter mig och ville äta upp mig... och jag va tydligen skit rädd och sprang för en 5mm myrj**** plus att när myra började käka på mig så kommer en trevlig person som jag inte nämner vid namn och sliter sönder mina armar och ben (sandra av någon annledning hahaha)   jag vaknade efter det hahahaha så nu ska jag duscha sen till jobbet sen fixa lite grejer till lägenheten!!! möjligen beställa massa möbler vet inte hur jag ska göra tar nog hjälpa av bror eller någon som vill hjälpa till, för jag kommer inte kunna fixa detta ensam så några som älskar att inreda hör av er tack!!!   

Av Sinnan Hammar - 28 augusti 2011 22:51

How am I
ever gonna get
rid of these blues
Baby I'm so lonely
all the time
Everywhere I go
I get so confused
You're the only
thing that's
on my mind

Oh my beds
so cold at night
and I miss you
more each day
Only you can make
it right no
I'm not too
proud to say

All I know is
I'm lost without you
I'm not gonna lie
How am I going to
be strong
without you I need you
by my side
If we ever say
we'll never be together
and we ended
with goodbye
don't know
what I'd do ...
I'm lost without you.

Av Sinnan Hammar - 28 augusti 2011 22:42

det har varit lite lite med inlägg hära men ska bli bättring på det!! vet att jag inte ska gå in på det men jag saknar en stor del av mitt liv min andra hälft men vad ska man göra åt saken bara att sitta ner och se glad ut?? för att förhoppningsvis vinna tillbaka det man förlorat?? nee nu ska turken vissa vad hhan går för jag ska kriga för det vare sig jag förlorar eller vinner så vet jag att jag verkligen förskte och det är något jag kan va lite stolt över!!  

Ovido - Quiz & Flashcards