känslornas blogg

Direktlänk till inlägg 15 november 2012

"Jag älskar dig" är ett ord vi bara använder!

Av Sinnan Hammar - 15 november 2012 13:17

Turken hära igen!


har haft en tuff vecka ändå, trodde den var bra till idag när jag får veta att mitt gamla jobb vägrar ge mig lön jag blir tokig må jag säga men som sagt till skillnad från dom andra har jag större makter bakom mig som gör att jag håller mig lugn på ett bra sätt!


Nu till ämnet för idag:

Visst är det lätt att säga “Jag älskar dig” ? Men hur många säger det och verkligen menar det, alltså ända in i hjärtat? Jag säger det inte ofta men när jag gör det så menar jag det. För mig är inte de orden de viktiga utan att man visar att man faktiskt gör det också. Att man respekterar den andre, att man finns där när den andre verkligen behöver en, att man alltid står vid den andres sida på gott och på ont. Inte bara när livet leker utan även när det är helt åt helvete. Även om det kostar en själv något. När man är beredd att offra något för egen del för att den andre behöver en.


För mig har den där meningen “Jag älskar dig” tappat lite av sin betydelse. Det är ord som vem fan som helst kan säga, lika lätt som man kan säga “dra åt helvete” eller “ät upp maten”. Jag älskar dig hör ju samman lite med giftermålets “ i nöd och lust”. Älskar man någon så gör man det även i dåliga tider. Inte bara när man har gott ställt, livet är en fest och allt känns kul. Då gör man det även om pengarna tar slut, om den ene blir sjuk eller vad det nu må vara som kan dra ner en på botten. Älskar man någon så är man beredd att offra en del av sig själv den dagen den andre behöver det. 


En som verkligen visat att han förstår ordens innebörd är Chris Medina. Han var tillsammans med sin flickvän Juliana Ramos. De var förlovade och skulle gifta sig. Men två månader innan de skulle gifta sig så är Juliana med i en svår bilolycka som resulterar i mycket svåra hjärnskador.


I sex veckor ligger hon nedsövd och man vet inte om hon kommer att överleva. Men Juliana vaknar upp och Chris finns vid hennes sida tillsammans med övriga i familjen.


Hennes utseende har förändrats. Ansiktet är förvridet, hennes ena öga går inte att öppna. Hon kan inte prata eller gå . Chris är en av vårdarna som tar hand om henne. Han hjälper henne med allt och han tränar med henne. Hans mål är att de ändå ska gifta sig. Han säger att han fortfarande tycker hon är vacker, det bekommer honom inte att hon sitter i rullstol. Det gör ingenting att hon har svårt att prata.

Många tror att detta är ett sätt för Chris att få lite uppmärksamhet för sin person, något som ska gynna hans musikkarriär. Det har nu gått snart tre år sedan olyckan. Chris och Juliana håller fortfarande ihop.


Detta är KÄRLEK på hög nivå. En som man vet kommer finnas för en oavsett vad som händer. Som man vet att kärleken inte bara är ord som sägs utan att den verkligen finns där i nöd och lust, i sjukdom och hälsa, oavsett om du blir rik eller fattig. Jag skulle tro att det är få som hittar den kärleken direkt, man får nog göras några försök innan man lärt sig av misstagen, innan man lärt sig se mönstren och skillnaden på “jag-älskar-dig-så-länge-du-har-pengar-skönhet-och-är-frisk” och “jag-älskar-dig-även-fast-du-är-utan-pengar-och-trots-att-du-är-sjuk-och-även-om-din-fysiska-skönhet-falnat-en-aning”. Fast å andra sidan så kan ju jag se det som att ingen tagit mig för min stora rikedom eller för min otroliga skönhet i alla fall, så lite äkta kärlek har det nog funnits i mina förhållanden.

Men att ca 50% av alla gifta skiljer sig säger ju en del om hur mycket “Jag älskar dig” betyder egentligen. Kanske folk skulle börja säga “Jag älskar dig just nu, men får vi problem så gör jag det inte längre” istället. Här är låten han sjunger om just det som händer!!


 
 
Ingen bild

Liv

15 november 2012 17:50

Sinnan...vårda ditt språk ;-) Annars måste jag säga att du skriver intressanta saker. Kärlek innebär många saker: Sanning, överlåtelse till den man älskar, inte p.g.a, men på trotts av. Älska utan att förvänta att få någonting tillbaks. Tror orden jag älskar dig är viktiga och kommer alltid vara det.Men det finns ett ord som är lika så viktigt i en relation: Förlåt.

Sinnan Hammar

16 november 2012 11:43

Förlåt mamma men det är lite svårt att inte använda det språket! :) Men ska bli ändring på det!! Så sant som du skriver!

 
Ingen bild

Anonym

17 november 2012 21:39

Kan du inte skriva ett inlägg om dessa "större makter" du pratar om i dina inlägg ibland? Jag är bara lite nyfiken.

Sinnan Hammar

19 november 2012 11:02

visst det kan jag göra!:)

 
Ingen bild

Amalia

23 november 2012 22:53

Fina ord,håller med! :)

Sinnan Hammar

29 november 2012 13:40

Tack gumman det värmer!=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sinnan Hammar - 4 februari 2013 13:42

Finns det något värre än att vara olyckligt kär? Jag kan inte komma på något just nu iaf. Åtminstone inte något jag själv fått erfara. (Krig, svält, våldtäkt och sånt spelar liksom i en helt annan liga, så det räknas inte just nu).   Alla har nog...

Av Sinnan Hammar - 1 februari 2013 12:55

 Det finns så mycket olycklig kärlek. Jag vet för ni skriver till mig om den hela tiden. Alla mejl och alla kommentarer med 'kärlek' i ämnesraden, jag läser och jag får ont i hjärtat över all olycklig kärlek som inte borde finnas. Alla ni underbara m...

Av Sinnan Hammar - 31 januari 2013 15:54

Det första de flesta människor tänker på när de hör ordet kärlek är förälskelse - att man är kär i en person. Men kärlek är så mycket mer än så. Kärlek är helt fantastiskt. Kärlek är livet. Kärlek är en känsla som alla människor borde få uppleva. Båd...

Av Sinnan Hammar - 29 november 2012 13:16

Hej turken här igen! Har inte skrivit på ett tag men har haft så mycket att göra! Nu iallafall till ämnet som jag har tänkt på en del: Det där med att kämpa eller ge upp. Stanna eller gå. Det där med att veta vad som är rätt, att ensam i en tvåsam...

Av Sinnan Hammar - 19 november 2012 16:18

Heeeeej Turken hära kände att jag behövde skriva av mig lite!   Ämnet är vad folk förändras på alla år som går även jag..   Vad mycket som händer egentligen på ett år. Man kan känna att ett år går snabbt men inte förrän man stannar och känner...

Ovido - Quiz & Flashcards